Friday 2 September 2011

3 PERINGKAT KEMARAHAN - gha -

Orang yang marah mempunyai 3 peringkat.

Peringkat pertama:
Marah ketika sedang berbaring. Peringkat ini peringkat yang terendah. Orang yang marah ketika berbaring, marahnya tidak tahan lama. Marahnya akan hilang setelah beberapa minit apabila orang yang ingin dimarahi itu diam.

Peringkat Kedua:
Marah ketika duduk. Kemarahan ini adalah peringkat sederhana. Orang yang marah ketika duduk juga tidak bertahan lama kemarahannya. Tetapi lebih lama daripada marah ketika berbaring. Orang yang marah di peringkat ini akan memberi sedikit tekanan kepada orang yang dimarahi dengan harapan agar mendapat sedikit respon daripada orang yang dimarahi. Walau bagaimanapun, jika orang yang dimarahi itu tidak memberi respon, kemarahan seseorang itu akan beransur pulih.

Peringkat Ketiga:
Marah ketika berdiri. Peringkat ini adalah peringkat kemarahan yang paling maksima. Orang yang marah ketika berdiri ini tidak akan pulih kemarahannya selagi dia tidak dapat apa yang diingini. Dia akan memberi tekanan demi tekanan dan ada kalanya disertakan dengan tindakan (seperti memukul) kepada orang yang dimarahi itu sehinggalah mangsanya itu memberi respon kepadanya. Orang yang marah di peringkat ini juga pantang dicabar.

Marah itu sinonim dengan sifat api. Semakin tinggi kedudukan api itu, semakin panaslah bahangnya..

*segala fakta diatas tidak semestinya betul. Ia berdasarkan pengalaman saya sahaja. :)

No comments:

Post a Comment